Istorijat Citroën-a

André CITROËN rođen je u Parizu 5 Februara 1878.godine od oca Levie Citroën, nizozemskog trgovca, židovskog podrijetla i Amalie Kleimmann, židovka, poljskog podrijetla. André je ostao bez oca sa šest godina. Diplomirao je "Polytehniku" u dobi od dvadeset dvije godine, 1914 se oženio Giorginom Bingen kćerkom jednog talijanskog bankara. André Citroën je umro 3. Maja 1935.godine i Francuska je puno izgubila, budući da je osnovana fabrika čiji proizvodi će nepovratno promijeniti lice Francuske. Godine 1912 osniva fabriku za proizvodnju dvostruko spiralni zupčanika. Izbijanjem rata 1914, Citroën proizvodi više od 50.000 granata na dan. 1919, Citroën je započeo izgradnju osobnih automobila. On je primjenio dotad nepoznatu (u Europi) masovnu proizvodnju, posuđenu od Henry Forda iz SAD-a i u roku od jedne godine proizvodi 100 automobila dnevno. Nadalje, stvorio je mrežu dilera, izuzetan poslodavac koji je postavljao medicinske i zubarske objekte, škole u njegovim tvornicama pružajući radnicima sigurnost i napredak.

Kasnije André Citroën postaje masovni proizvođač automobila s modernim dizajnom i inovativnom tehnologijom. Prvi je u masovnu proizvodnju stavio automobil s prednjim pogonom 1934. godine. Do 1980-ih godina tvrtka je slavila po svom atraktivnom dizajnu automobila i mnogobrojnim inovativnostima pa sve do danas.


Istorijat Citroën-a

U Parizu je davne 1878. godine rođen Andre Citroën. Nakon što je završio tehničku školu, Andre je utemeljio 1902. uz pomoć dva prijatelja (s tehničarom Jacques Hinstinom i Andre Boasom) malu radionicu, a nakon toga u Grenelleu otvara tvornicu zupčanika, gdje izrađuje zupčanike kutnog oblika. U maju 1919. proizvodi prvi automobil TIP A 8HP koji će ostati zapamćen i kao prvi automobil proizveden na pokretnoj traci u Europi. Iste te godine kutni zupčanici postaju simbolom nadolazećeg automobilskog magnata, a 1932. godine bit će uvećani i smješteni na prednjoj maski automobila. Taj simbol će u daljoj povijesti postati poznat kao zaštitni znak jednog od najprodavanijih automobila. Poradi ove priče mi ćemo se zadržati u tom, uspješnijem dijelu Citroënove povijesti i spomenuti četiri slavna modela koja su nedavno boravila na jednom aeromitingu u Francuskoj.

Radi se o:

  • Citroën C6 G Conduite Interieure iz 1923. godine, jedan od najprodavanijih, opremljen s motorom od 6 cilindara u liniji s bočno postavljenim ventilima i prvo vozilo koje je opremljeno s "visećim motorom"
  • Citroën 5 CV Tip C3 Kabriolet iz 1924. godine, prvi puta je predstavljen 1921. godine, sportski kabriolet koji je išao 60 km/h, a lakoća upravljanja i vesele boje (limun žuta i žarko crvena) učinile su ga prvim automobilom omiljenim kod ženskog roda
  • Citroën B14 Kabriolet iz 1927. godine, prvo vozilo sa servo kočnicama, išao je 80 km/h i trošio 8,5 l
  • Citroën B2 Caddy Sport Torpedo iz 1931. godine

Ova četiri automobila su na spomenutom aeromitingu okruživala Citroënov helikopter. Ne radi se dakako o nekom vanserijskom Citroënovom vozilu, već doslovno, helikopteru. Način je to na koji Citroën drugu godinu za redom otkriva neka vrhunska dostignuća iz svoje povijesti koristeći priliku da ih predstavi ljubiteljima mehanike i ostalim znatiželjnicima. Radi se o helikopteru iz 1971. godine s dvostrukim rotacijskim motorom jačine 190 KS.

Kako ne bi nedostajalo noviteta oko tog centralnog mjesta okupilo se tridesetak ljubitelja i članova kluba Citroëna sa svojim ljubimcima i uz naravno, u posljednje vrijeme neizostavni, novi modeli C3, Citroën C5 te Saxo Super 1600. Pošto su ovi redci više posvećeni raširenosti imena Citroën, nego vezani uz ovaj događaj, za kraj ćemo nabrojati nekoliko podataka vezanih uz

Citroënove najpopularnije modele, a za koje možda niste znali:

  • 1921 - B 2 je prvi auto koji je prošao pustinjom Sahara
  • 1931. Konstruiran prvi Citroënov autobus s 22 mjesta na bazi C6 motora
  • 1936. Prvi nacrti budućeg 2CV Spačeka - prototip TPV zasnovan na ideji "najmanjeg automobila Francuske", ekonomičnog i sposobnog da nosi 50 kg tereta i 4 putnika
  • 1948. Na Pariškom auto salonu predstavljen je 2CV - Spaček dvocilindrični zračno hlađen motor, 375 cm3, 9 KS, max. brzina 65 km/h, 4,5 l/100 km. Od tada do srpnja 1990. proizvedeno je 6 956 895 primjeraka
  • 1955. Posebno najavljivana i isto tako predstavljena te po svemu posebna, revolucionarno dizajnirana DS 19 AJKULA (DS) . Aerodinamika, prednji pogon, hidropneumatika, automatsko reguliranje visine vozila, 75 KS, 140 km/h, naprijed disk kočnice (prve u svijetu) koje ubrzo postaju standardna oprema svih automobila
  • 1960. Citroën otvara svoju tvornicu u Kopru - Tomos
  • 1967. Proizvedena je Ajkula kojoj se prednji farovi okreću u smjeru kotača predstavljena je Dyana 4 napravljena na šasiji 2CV-a i AMI-ja 6, izmijenjene karoserije (nije imala zadnje bočno staklo), aerodinamična, zadnja vrata (gepek) su veća, praktična za utovar (recimo štapova za pecanje)
  • 1972. Udružuju se Tomos i Iskra = Cimos
  • 1976. Prestaje se proizvoditi Spaček i počinje masovna prodaja Dyane
  • 1980. Visa Super E, 142 km/h, 5,5 l/100 km
  • 1984. U Rumunjskoj se proizvodi Axel (kod nas poznat kao Oltcit)
  • 1988. Više se ne proizvodi Dyana u Francuskoj
  • 1998. Predstavljen C3 kojeg su zbog jajastog oblika i 50-te obljetnice nazvali novi Spaček
  • 1999. krenulo je sve ka uspjehu sa C modelima prateći siluetu C1, C2, C3, C4, C5, C6,...